Com ajudar i tractar als nens amb TDAH a l'aula?



COM AJUDAR ALS ESTUDIANTS AMB TDAH?

Els nens i els joves afectats per TDAH freqüentment tenen problemes a l’escola. 
Se’ls pot ajudar a través de l’aplicació i la posada en pràctica de mesures relativament simples, que els portin per acabar les seves tasques, que evitin fer errades per descuit  i també que evitin el mal comportament que és pertorbador per al mateix alumne i per als altres.  
Aquestes mesures pretenen millorar l’ambient de l’aula i que el mestre adopti formes d’ensenyament que ajudin a prevenir els punts febles dels alumnes amb TDAH i a potenciar els seus punts forts.

Mesures que poden ajudar el nen amb TDAH dins de l’àmbit escolar:

- Ambient adequat per a l’aprenentatge:

a) Ubicació de l’alumne dins l’aula: han  d’estar a prop  del mestre. 
b) Evitar elements de distracció: lluny de portes i finestres, d’altres nens moguts. Considerar la possibilitat de que estigui assegut amb un alumne líder i que aquest sigui tranquil i bon estudiant.  
c) Els nens amb TDAH els costa molt manejar els canvis: Evitar reubicació física freqüent, canvis d’horaris, interrupcions i ajudar l’alumne en els canvis de classe i/ o assignatura.  
d) Les normes de comportament han de ser molt clares i les ha de tenir sempre presents: per exemple, adherides al pupitre, a la carpeta o en forma de pòster. 
e) Intentar que no es senti “diferent”: afavorir la seva integració i participació. 


- Recomanacions per donar instruccions:

a) Mantenir contacte visual amb ell. 
b) Donar instruccions clares i concises. 
c) Simplificar instruccions complexes. 
d) Evitar múltiples ordres en el mateix temps. 
e) Assegurar-se que l’alumne ha entès les instruccions abans de començar la tasca. 
f) Repetir amb calma,  de manera positiva, si és necessari. 
g) La majoria de nens amb TDAH no pregunten, els has d’ajudar a sentir-se còmodes demanant ajuda. 
h) Aquests nens requereixen més  temps d’ajuda per aconseguir l’autonomia. 
i) Recordar que la seva principal dificultat és la “desorganització”, requereixen supervisió diària en el maneig de l’agenda per poder automatitzar el procés. (Revisar que les  anotacions de les tasques siguin correctes  i que duguin el material adequat a casa.)  


- Recomanacions  perquè els estudiants acabin les tasques:

a) Donar les  tasques una per una i no un grapat a la vegada.
b) Supervisió contínua. Mantenir una actitud d’ajuda.  
c) Modificar les tasques o deures, si és necessari.  
d) Consultar amb l’orientador per determinar els punts forts i dèbils de l’alumne.  S’han d’aprofitar els forts i ajudar-lo amb els dèbils.  
e) Assegurar-se  que s’avaluen coneixements, no dèficits d’atenció.
f) Donar temps extra per a  determinades tasques, fins i tot en els controls. A  vegades fan feina més a poc a poc, no se’ls  ha de castigar per necessitar més  temps.  
g) Tenir en compte que aquests nens es frustren molt fàcilment. Estrès, pressió i  cansament poden conduir-los a perdre el control i induir-los a un mal  comportament.  
h) Reconèixer  tots els seus  esforços, recordar que aquests nens s’esforcen molt, encara que no ho sembli. 
i) Necessiten adornar-se que poden complir objectius.  
j) Ensenyar l’alumne a manejar les autoinstruccions i fomentar el seu ús. 


- Recomanacions per modificar el comportament i millorar la seva  autoestima:

a) Mantenir la calma. No discutir amb  l’alumne. 
b) Tenir les conseqüències del mal comportament preestablertes.  
c) Administrar les conseqüències tot d’una  i reconèixer el seu bon comportament, així es reforçaran els comportaments adequats.
d) Evitar ridiculitzar i criticar. Molt important.  Fer-ho pot perjudicar  greument  la seva autoestima.  
e) Evitar recordar “públicament” a l’alumne que prengui la seva medicació.  

4 comentaris:

  1. Aquest apartat és molt interessant i serveix de molta ajuda ja que una part molt important de la vida dels nens és l'aprenentatge, i el TDAH no ha de ser un impediment per aquest.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Gala, totalment d'acord, l'aprenentatge és la base per a un futur, per tan un nen que pateixi aquest transtorn no ha de suposa una barrera per a ell, ja que se li ha d'oferir un bon ensenyament com a qualsevol altre nen.
      Segueix visitant-nos!!

      Acció TDAH

      Elimina
  2. És interesant que hi hagi informació d'aquest tipus a l'abast de tothom. És molt interessant.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Anna, gràcies per la teva visita, nosaltres dia a dia anem posant noves noticies per a informar sobre aquest trastorn i perquè les persones s'assabentin sobre el TDAH.
      Segueix visitant-nos!!

      Acció TDAH

      Elimina